yolande-borduursels

HANDWERKLES OP BASISSCHOOL

Toen ik op de basisschool zat kreeg ik nog elke week handwerkles. En we begonnen met borduren.

De handwerkjuf was erg streng. Elk foutje en oneffenheidje telde in negatieve zin mee. Ik had dan ook geen uitmuntend op mijn rapport voor borduren maar wél voor vlijt!

In de tweede klas begonnen we met breien. Mijn moeder was een fanatiek handwerkster en breien was één van haar specialiteiten. Van haar had ik de breibeginselen al geleerd en ik was bovendien goed geoutileerd want ik had mijn eigen roze plastic breinaaldjes met een knopje aan het eind. Dus ik begon dit keer met een voorsprong. Ik ging er van uit dat het een fantastisch brei-jaar zou worden maar dat viel tegen. We begonnen met een gebreid lapje, een dasje voor de pop en daar bleef het bij. Voor de rest van het jaar gingen we borduren, borduren, borduren. En het is een feit …. oefening baart kunst!

De gebreide pop van witte katoen (welke bij afronding van het geheel ecru-kleurig was) liet nog even op zich wachten daar startten we pas mee in de derde klas. Ook werd in het derde jaar de haaknaald geïntroduceerd. Het bleef helaas bij een introductie want we kwamen niet verder dan de basissteken. Vanaf het vierde jaar, zo had de schoolleiding besloten kregen we handenarbeid. En daar pastte geen haken bij. Maar ik hoefde niet te treuren. Daar was mijn lieve tante Anna, zij haakte dat het een lieve lust was en daar kon ik in alle rust de steken en trucjes leren.

Ben je juf/meester en wil je leren haken?